- Facultăți
- Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte
- Departamentul Limbă, Literatură, Istorie și Arte
- Programe de master LLIA
- Tendințe actuale ale limbii și literaturii române
Durata studiilor/ numărul de credite: 2 ani / 120 credite transferabile
Obiective principale
Masteratul Tendinţele actuale ale limbii şi literaturii române vizează aprofundarea studiilor de licenţă în specialitatea limba şi literatura română; cursurile şi seminariile constituie o abordare teoretică şi aplicativă a problemelor de limbă română actuală ca şi a celor pe care le ridică fenomenul literar românesc din perspectiva actualităţii lor.
Prin acestea se realizează completarea şi aprofundarea competenţelor de specialitate în problemele limbii, literaturii şi criticii, atât din perspectiva cunoaşterii ştiinţifice, cât şi a direcţiilor pe care le presupune cercetarea în domeniu.
Date de contact Departamentul Limbă, Literatură, Istorie și Arte Persoana de contact:
lect.univ.dr. Adina DUMITRU
Telefon: 0040 348 453 300
E-mail: adina_elena.dumitru@upb.ro
PREZENTARE GENERALĂ
1. Misiunea programului de studii universitare
Programul de master profesional Tendinţe actuale ale limbii şi literaturii române propune o formare avansată, adaptată paradigmelor actuale ale cercetării lingvistice și literare. Accentul cade pe interpretarea fenomenelor contemporane din spațiul românesc și pe integrarea lor în rețeaua culturală europeană, în corelație cu teoriile moderne ale limbajului, comunicării și textului.
Programul se înscrie în direcția de sincronizare epistemologică și deschidere interdisciplinară a studiilor filologice, promovând competențe de cercetare, analiză critică și interpretare culturală, compatibile cu standardele Spațiului European al Învățământului Superior.
Programul Tendinţe actuale ale limbii şi literaturii române contribuie la îndeplinirea misiunii facultăţii şi aduce elemente de specificitate şi oportunitate, după cum rezultă din obiectivul general şi din obiectivele specifice ale acestuia, facilitând profesionalizarea absolvenților în diverse domenii din mediul social, educațional, cultural și economic.
2. Obiectivele programului de studii universitare
Obiectivul general al programului de master constă în formarea de specialiști în domeniul limbii și literaturii române, care, la finalul studiilor, să se integreze și să fie competitivi pe piața muncii la nivel local, regional, național și internațional și capabili să activeze în contexte multiculturale și interdisciplinare.
Absolvenții trebuie să posede cunoștințele necesare pentru a înțelege conceptele care se referă la teoria literară și la lingvistică, abilitățile de a efectua analize, sinteze, comentarii, interpretări specifice, precum și atitudinea adecvată față de realizarea unui proiect sau față de echipa din care fac parte.
Prin aceste coordonate, programul contribuie la consolidarea statutului actual al limbii și literaturii române în spațiul cultural european și la formarea unei resurse umane capabile să asigure continuitatea și modernizarea cercetării filologice.
În concordanță cu obiectivul general și cu misiunea universității, programul de master își propune următoarele obiective specifice:
• Analiza aprofundată a fenomenului literar și lingvistic românesc, prin aplicarea metodelor moderne de cercetare și interpretare;
• Aplicarea teoriilor actuale specifice domeniului comunicării și integrarea eficientă a acestora în studiul textului literar și al discursului;
• Utilizarea teoriilor semiologice și hermeneutice pentru interpretarea contextualizată a textului literar și a fenomenelor culturale conexe;
• Corelarea și sintetizarea informațiilor interdisciplinare, în vederea elaborării de studii, lucrări și proiecte de cercetare;
• Extinderea capacității de reflecție critică și a sensibilității culturale, necesare pentru interpretarea fenomenelor contemporane din perspective filologice;
• Rafinarea metodelor și a instrumentelor de cercetare științifică, necesare pentru activitatea profesională sau pentru continuarea studiilor la nivel doctoral.
Obiectivele de formare ale programului sunt definite în raport cu capacitatea absolvenților:
- să proiecteze detaliat traseul evoluției profesionale;
- să gestioneze eficient un proiect (cultural, de cercetare, de responsabilitate socială etc.) de la prima până la ultima etapă;
- să interacționeze profesionist în cadrul unei echipe;
- să elaboreze planuri de formare și dezvoltare adaptate nevoilor organizaționale și educaționale.
3. Ocupații dobândite în urma absolvirii programului de studii universitare
profesor de literatură în învățământul secundar/ profesoară de literatură în învățământul secundar (cod ESCO 2330.1.10)
filolog (COR 264301)
referent literar (COR 264304)
revizor lingvist (COR 264309)
4. Competențele formate în cadrul programului de studii
a. Competențe profesionale
CP 1. Verifică text.
CP 2. Utilizează dicționare.
CP 3. Aplică reguli de gramatică și ortografie.
CP 4. Redacteaza lucrări științifice, academice și documentație tehnică.
CP 5. Aplică metode științifice.
CP 6. Conștientizează dimensiunea interculturală.
CP 7. Gândește în mod abstract.
CP 8. Gestionează dezvoltarea profesională personală.
CS 1. Predă noțiuni de literatură.
CS 2. Acordă sprijin elevilor și studenților în procesul de învățare.
CS 3. Monitorizează progresele realizate în domeniul de specialitate.
b. Competențe transversale
CT 1. Își asumă responsabilitatea.
CT 2. Organizează informații, obiecte și resurse.
5. Rezultatele învățării formate în cadrul programului de studii
a. Cunoștințe
C1. Recunoaște tendinţele actuale ale limbii române, participă la problematizarea lor, în vederea aplicării soluțiilor în practică în mediul de lucru pentru redactare și editare.
C2. Gestionează tipologia și structura dicționarelor, glosarelor și instrumentelor lexicografice digitale.
C3. Identifică aspecte controversate ale sistemului limbii române şi sugerează rezolvări pe bază de argumente valide.
C4. Identifică diferențele culturale în contexte lingvistice și sociale.
C5. Utilizează concepte teoretice pentru a înțelege și explica fenomene complexe.
C6. Stabilește relații și conexiuni între idei și evenimente.
C7. Analizează propriile performanțe profesionale și își ajustează obiectivele de carieră, respectând codul deontologic şi normele de etică specifice domeniului.
C8. Colectează, clasifică și organizează informațiile necesare îndeplinirii unei sarcini de lucru, individual sau în echipă.
b. Abilități
A1. Abordează din punct de vedere teoretic şi aplicativ atât probleme de limbă română actuală, cât şi aspecte pe care le ridică fenomenul literar românesc.
A2. Aplică eficient tehnicile de documentare, clasificare și stocare a informației, în vederea dezvoltării unei strategii de comunicare.
A3. Asimilează şi folosește selectiv și eficient metode moderne de cercetare a fenomenelor lingvistice și literare, în scopul interpretării contextualizate a textelor.
A4. Compară autori, opere, structuri tematice, stilistic-retorice etc. aparţinând unor epoci şi/sau spaţii culturale diferite, pe baza principiilor și metodelor specifice domeniului.
A5. Demonstrează spirit analitic, reflexiv și capacitate de problematizare.
A6. Măsoară impactul pe care îl au deciziile și acțiunile profesionale, asumate individual sau în echipă.
c. Responsabilitate și Autonomie
RA 1. Interpretează semnificațiile unui text prin raportare la contextul situațional și cultural.
RA 2. Adoptă o atitudine de deschidere spre instrumente moderne de investigare a fenomenului literar și lingvistic românesc și selectează informații pertinente.
RA 3. Percepe fenomenul literar în calitatea sa de produs multistratificat și dinamic (antropologic, etnologic, social, cultural) şi valorifică dimensiunea interculturală în creații proprii.
RA 4. Emite judecăți de valoare, formulează concluzii și integrează rezultatele obținute în construcții ideatice noi.
RA 5. Dezvoltă capacităţi empatice de comunicare interpersonală şi de asumare de roluri specifice în cadrul muncii în echipă, pentru eficientizarea activităţii grupului.
RA 6. Gestionează optim sarcinile profesionale și executarea lor la termen, în mod riguros, eficient şi responsabil, identificând aspectele problematice şi găsind rapid soluţii.
CARTA_UNSTPB - Consultare publică
Consultare publică CARTA UNSTPB Având în vedere prevederile Legii Învățământului Superior și în spiritul transparenței decizionale și asumării responsabi...
Taxe de școlarizare indexate – Centrul Universitar Pitești
Taxe de școlarizare indexate Taxele se pot plăti și cu cardul
Biblioteca Digitală a Centrului Universitar Pitești
Biblioteca Digitală a Centrului Universitar Pitești și bibliografiile în format digital un nou serviciu esențial pentru studiul online, destinat utilizatorilor - Ghid pentru accesare...
În atenția Absolventilor Centrului Universitar Pitesti
ANUN Ț ÎN ATENȚIA ABSOLVENȚILOR CENTRULUI UNIVERSITAR PITEȘTI!! În perioada 01.08.2025 – 22.08.2025 (cu excepția zilei de 15.08.2025 – zi libe...
Chestionar Alumni
O noutate a anului 2025 în ceea ce privește Depunerea Dosarelor pentru Diplomă (Licență și Masterat) constă în introducerea Chestionarului de Angajabilitate că document obligator...





